Saturday, April 30, 2011

Rawatan Kecemasan Untuk Pesakit Angin Ahmar (Stroke)

assalamualaikum..

semlm saya bborak bsama rakan2.. bkongsi btukar pelbagai pendapat.. salah satu topik yang muncul iaitu, Rawatan Kecemasan Untuk Pesakit Angin Ahmar ataupun lebih dikenali sebagai Stroke.

rata2 yg kebiasaannya kita lakukan, bila nmpk ahli keluarga kita mengalami stroke.. cpt2 kita nk angkat dia bw msk ke dalam.. tak kira d mana lokasi pesakit jatuh.. dlm bilik air.. ruang tamu.. dapur.. dan pelbagai lg. seperti biasa, kita mesti hendak mengangkat pesakit dan mbawanya ke tmpt yg lebey selesa.. untuk pengetahuan semua, cara ini adalah akan menambahkan beban kepada pesakit. yang mana dengan setiap pergerakan yang dilakukan ke atas pesakit, ia akan membuat kapilari darah pesakit di bahagian otak akan terus pecah.. oleh itu, bawa bertenang.. dan mula membuat rawatan kecemasan yang akan saya kongsikan ini.


pertama :

jgn di angkat kedudukan badan pesakit dr tempat asal dia jatuh.. kerana setiap pergerakan memungkinkan berlaku perpecahan kapilari darah.. dan akan btmbh effect pada pesakit..

kedua :

tarik kedua2 bahagian telinga pesakit ke atas, sehingga telinga pesakit kelihatan merah..

ketiga :

urut setiap jari tangan pesakit dari pangkal hingga ke hujung jari.. lakukan sehingga jari pesakit kemerahan..

keempat :

ambil jarum peniti (seboleh2 biarlah yg baru dan bersih dan tidak berkarat) panaskan dgn api di hujungnya, dengan berhati2, cucuk jarum tersebut d setiap jari tangan pesakit.. kira2 1mm dalamnya.. buat seperti rawatan akupuntur.. cucuk sehingga menitis darah bagi setiap jari pesakit.. lakukan juga pada bahagian telinga pesakit.. ia adalah bertujuan untuk melancarkan kembali perjalanan darah pesakit..

kelima :

setelah setelah beberapa minit, insyaallah pesakit akan mulai sedar.. bulehlah utk kita menghubungi pihak hospital untuk rawatan lanjut..


Peringatan :

Memanggil ambulance semasa mangsa pengsan dan mengejarkannya ke hospital secara tergesa-gesa sebenarnya boleh menyebabkan kapilari darah di otak mangsa pecah dan berlaku pendarahan. Sukar untuk mangsa dipulihkan apabila keadaan ini berlaku. Ada kemungkinan daya ingatan mangsa akan hilang sepenuhnya, walaupun dia mampu berjalan semula.

Kebiasaannya mangsa angin ahmar yang mengalami pendarahan di otak dalam perjalanan ke hospital adalah sukar untuk dipulihkan seperti sediakala. Angin ahmar adalah antara penyebab utama kematian. Mereka yang bernasib baik dipanjangkan umur tetapi kebanyakannya lumpuh sehingga akhir hayat. Penyakit angin ahmar ini ada kemungkinan untuk mengenai sesiapa sahaja. Jika semua di antara kita boleh mengingati kaedah penitisan darah ini dan memulakannya segera, dalam jangka masa pendek, mangsa-mangsa boleh kita selamatkan dengan izin Allah dan ada harapan pulih seperti sediakala. Diharapkan kaedah bantuan kecemasan mangsa angin ahmar ini dapat dihebahkan supaya penyakit ini tidak tersenarai sebagai penyebab utama kematian di kalangan kita.

Mudah2an apa yang dikongsikan ini dapat menyelamatkan nyawa walaupun ianya nampak remeh dan mudah.. insyaallah..




peace (^.^)_v

2 comments:

Anonymous said...

owhh yeke..baru tahu..thanks atas info ni..=)..singgah and follow u..=)

SYARIENARIFEN said...

A AH FIERA.. TU PUN ME BR TAHU.. KWN2 BG INFO.. TU ME KONGSI SAMA2 KAT SINI.. :) TQ FOLLOW ME..